vrijdag 10 augustus 2012

Vakantiefoto's: zoek de vijf verschillen


Deze week ben ik voornamelijk bezig met het bewerken van foto's. Dat duurt namelijk net zo lang als het fotograferen zelf.
Nu zou je kunnen grappen, dat een goede fotograaf zulke prachtige foto's maakt, dat er niets meer aan gedaan hoeft te worden, maar zo werkt het niet.

Natuurlijk stel ik mijn camera en lens zo optimaal mogelijk in. Maar nabewerken hoort erbij; daarmee kan ik desgewenst kleuren of contrasten verbeteren, gedeeltes extra belichten, vlekjes wegwerken, enz.
Soms is een foto snel genomen om het moment niet te missen en blijkt een andere uitsnede beter te zijn. En het kan net een beetje te donker zijn om niet te flitsen, maar dan blijkt die donkere foto na bewerking best mooi te zijn. Hetzelfde geldt bij tegenlicht (felle zon en donkere schaduwen)
Als ik wil, kan ik achteraf ook blauwe plekken en wondjes weghalen of prullenbakken laten verdwijnen.

Natuurlijk bewerk ik niet elke foto op al die manieren, maar soms is het wel een uitdaging om van een 'gewone' foto alsnog een bijzondere foto te maken.

Met die gedachte ben ik nog eens in mijn vakantie-archief gedoken (door het weer toch een beetje in vakantiestemming gekomen!). Heel leuk om te ontdekken dat foto's waar ik jaren geleden langs klikte, eigenlijk heel mooi blijken te zijn! Zoek de vijf verschillen ;-).
Wie weet kan ik jullie hiermee inspireren om wat moois te maken van je eigen vakantiefoto's.

Ben je benieuwd wat ik zou doen met jouw 'normale' vakantiefoto? Mail hem dan naar me in augustus (in zo hoog mogelijke resolutie). Voor mijn e-mail adres: zie www.mariekezwartscholten.nl. In september zal ik hier een nieuw blogbericht aan wijden en jullie voor- en na-foto laten zien.

Voor wie nog gaat (of er nu is): fijne vakantie!

www.mariekezwartscholten.nl


Iets meer kleur aangebracht en betere uitsnede (Kenia):



Avondlicht opgelicht en iets andere uitsnede (Kenia):


Avondfoto opgelicht (Mongolië):


Kleuren sprankelender gemaakt, andere uitsnede en ook meteen die "1" er maar af (Mongolië):


Verder ingezoomd dan met gebruikte lens kon en lichter gemaakt (Mongolië):


Kleuren en licht verbeterd en storende elementen verwijderd door andere uitsnede te maken (China):


Foto lichter gemaakt en verder ingezoomd dan met gebruikte lens kon (Nieuw-Zeeland):


Belichting verbeterd, met name de schaduw (Australië):


Donkere partijen (door felle zon) lichter gemaakt (Italië):


Kleuren en uitsnede aangepast (Emmen):


Uitsnede aangepast (Emmen):


En als de omstandigheden echt tegenwerken - zoals de Chinese Muur die uit het zicht verdwijnt - maak er dan ter plekke iets heel anders van (China):


PS De dikke baby bij het zwembad is dezelfde als de kleuter op één van de laatste foto's: is dus helemaal goed gekomen!

www.mariekezwartscholten.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten